بسم الله الرحمن الرحيم
كالعادة كنت معتقد اني اقدر اكتب كل فترة حاجة وقلت لازم علي الاقل كل اسبوع اكتب حاجة جديدة , بس واضح ان الموضوع مش هييجي بالعافية ,يلا حصل خير.
النهاردة انا عايز احكي قصة من قصص الاطفال قصة مكررة وقديمة جداً جداً جداً جدااااااااااااااااااااااً وكلنا عارفنها كويس بس النظرية ان المفروض كل ما نسمع قصة مع الزمن الحاجات اللي نقدر نطلع منها هتختلف .
عارفين في برامج الاطفال لما بيقولوا للطفل في الأخر تقدر تقولنا استفدت ايه من القصة دي هو ده قصدي بالفرق اللي هيحصل المرة دي.
طيب ندخل في القصة بس من غير ضرب ولا شتيمة ولا تريقة
عارفين قصة السلحفة والارنب
ايوا الله ينور عليكوا بتاعت الارنب اللي كان بيسابق السلحفة وفي وسط الطريق اتغر ولقي نفسه هفته علي الاكل راح ضارب سندويتشين كبدة من عند عم عبده وبعدين لقي السلحفة معدية من جنبه قام كمل جري وبعدين لقي الكبدة كبسة علي نفسه قام مريح شوية المهم راح في النوم والسلحفة سبقته شفته التخلف ,طيب زمان بقي لما سمعنا القصة قلنا الدروس المستفادة ايه اولاً من وجهة نظر الارنب ان الغرور وحش يا ولاد اوعوا تتغروا , ومن وجهة نظر السلحفة ان الاصرار والعزيمة ............الكلام اللي مش جايب همه ده , طيب دلوقتي لما نسمع القصة دي بعد كل الخبرات الزفت اللي خدناها في حياتنا المفروض نستفيد ايه
مثلاً بالنسبة للارنب ان ميكلش من عند عم عبده عشان الكبدة بتاعته تقيلة وبتكبس علي المعدة او انه مثلاً لما ييجي ينام وهو في وسط سبق لازم يظبط منبه الموبيل عشان يلحق يصحي يكمل السباق , اما من وجهة نظر السلحفة فأنها لما تيجي تتسابق تتأكد انها مقلبة الموبيل بتاع الارنب عشان ميعرفش يظبط المنبه او انها تاخدها من قاصرها وتحطله منوم في الاكل .
طيب هو النظرية ان القصة دي حلوة وكل حاجة بس للأسف مش هي دي اللي عايز احكيها النهاردة
قصة النهاردة برضه بتحكي عن سلحفة وارنب بس دول كانوا كبار شوية
قال ايه كان في سلحفة وارنب اتحدوا بعض زي الاولانيين برضوا في سباق وفي وسط السباق برضه الارنب ضرب سندويتش الكبدة المتين وبعدين ريحله ربع ساعة وبعدين قام وكمل السباق وسبق السلحفة طبعاً عشان لا هو اهبل عشان يسيبها تسبقه ولا انتوا عبط عشان تصدقوا انها هتسبقه
المهم بعد ما السلحفة خسرت السبق ده قالت انها عايزة تسابق الارنب تاني قالها انتي محرمتيش قالتله لا محرمتش قالها طب علي ايه المرة دي قالتله علي سندويتشين كبدة من عم عبده قالها قشطة شغال طيب هنتسابق زي المرة اللي فاتت قالتله لأ المرة دي السبق اقصر احنا بس عايزين نعدي النحية التانية من النهر بييس يا معلم ؟ قشطة يا مان وخلاص اتفقوا علي السباق وفي يوم السباق الارنب طبعاً عشان ملوش في العوم كان مقرر انه هيلف لحد اول معدية عشان يعدي النيل بيها وبعدين يروح عند نقطة النهاية اما السلحفة فهي كانت مظبطة المكان ده مخصوص عشان بتعرف تعوم وزي مانتوا متخيلين السلحفة عامت وعدت النيل وعمك الارنب واقف في الطابور مستني المعدية وكل ما تيجي واحدة يلاقيها زحمة المهم انه خسر وكع تمن سندويتشين الكبدة
خلصت القصة علي كده ؟ لأ طبعاً الارنب والسلحفة عملوا اجتماع ودي وقالوا انهم عايزين يستفيدوا من خبراتهم في السباقات ويعملوا سباق تاني بس ضد حد جديد جابولك ايه يا سيدي جابوا الحمار عشان اهبل وعلي نياته قالولوا هيعملوا سباق معاه هما الاتنين والخسران هيعزم الاول والتاني عند ابو شقرة ( مش قلتلك حمار اهبل وعلي نياته ) قالهم طب نقضيها كبدة من عند عم عبده قام الارنب واخده علي جنب قاله يا عم خلي السلحفة تكع مهي كده كده خسرانة انت هتفرق معاك ايه المهم راحوا عشان يتسابقوا واول ما بدأ السبق الحمار لقي الارنب راح شايل السلحفة علي ظهره وجري بيها لحد موصلوا للنهر طبعاً علي ما حصلهم كانت السلحفة شالت الارنب علي ظهرها وبيعدوا النهر وطبعاً خسر الحمار السبق واتدبس في ابو شقرة
خلصت الحكاية طبعاً لو حكينا الحكاية دي للأطفال مش هيستفيدوا اي حاجة خالص اما بالنسبة للناس الكبار اللي خبراتهم في الحياة منيلة بستين نيلة زينا ممكن نقول اننا استفدنا حاجة واحدة بس المرة دي الكلام بجد اننا استفدنا ان 1+1>= 2 اه يا عم متصدمش جامد كده دي في بعض الاراء كمان 3 مش 2 بس كل اللي خدناه في الرياضة قبل كده كان غلط 1+1 مش بتساوي 2 عمرها ما تساوي 2 والدليل علي كده القصة دي
حد فهم حاجة
انا نفسي مش فاهم
ربنا يسهل والقاكم علي خير في اي حاجة تانية من اللي بكتبها
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كالعادة كنت معتقد اني اقدر اكتب كل فترة حاجة وقلت لازم علي الاقل كل اسبوع اكتب حاجة جديدة , بس واضح ان الموضوع مش هييجي بالعافية ,يلا حصل خير.
النهاردة انا عايز احكي قصة من قصص الاطفال قصة مكررة وقديمة جداً جداً جداً جدااااااااااااااااااااااً وكلنا عارفنها كويس بس النظرية ان المفروض كل ما نسمع قصة مع الزمن الحاجات اللي نقدر نطلع منها هتختلف .
عارفين في برامج الاطفال لما بيقولوا للطفل في الأخر تقدر تقولنا استفدت ايه من القصة دي هو ده قصدي بالفرق اللي هيحصل المرة دي.
طيب ندخل في القصة بس من غير ضرب ولا شتيمة ولا تريقة
عارفين قصة السلحفة والارنب
ايوا الله ينور عليكوا بتاعت الارنب اللي كان بيسابق السلحفة وفي وسط الطريق اتغر ولقي نفسه هفته علي الاكل راح ضارب سندويتشين كبدة من عند عم عبده وبعدين لقي السلحفة معدية من جنبه قام كمل جري وبعدين لقي الكبدة كبسة علي نفسه قام مريح شوية المهم راح في النوم والسلحفة سبقته شفته التخلف ,طيب زمان بقي لما سمعنا القصة قلنا الدروس المستفادة ايه اولاً من وجهة نظر الارنب ان الغرور وحش يا ولاد اوعوا تتغروا , ومن وجهة نظر السلحفة ان الاصرار والعزيمة ............الكلام اللي مش جايب همه ده , طيب دلوقتي لما نسمع القصة دي بعد كل الخبرات الزفت اللي خدناها في حياتنا المفروض نستفيد ايه
مثلاً بالنسبة للارنب ان ميكلش من عند عم عبده عشان الكبدة بتاعته تقيلة وبتكبس علي المعدة او انه مثلاً لما ييجي ينام وهو في وسط سبق لازم يظبط منبه الموبيل عشان يلحق يصحي يكمل السباق , اما من وجهة نظر السلحفة فأنها لما تيجي تتسابق تتأكد انها مقلبة الموبيل بتاع الارنب عشان ميعرفش يظبط المنبه او انها تاخدها من قاصرها وتحطله منوم في الاكل .
طيب هو النظرية ان القصة دي حلوة وكل حاجة بس للأسف مش هي دي اللي عايز احكيها النهاردة
قصة النهاردة برضه بتحكي عن سلحفة وارنب بس دول كانوا كبار شوية
قال ايه كان في سلحفة وارنب اتحدوا بعض زي الاولانيين برضوا في سباق وفي وسط السباق برضه الارنب ضرب سندويتش الكبدة المتين وبعدين ريحله ربع ساعة وبعدين قام وكمل السباق وسبق السلحفة طبعاً عشان لا هو اهبل عشان يسيبها تسبقه ولا انتوا عبط عشان تصدقوا انها هتسبقه
المهم بعد ما السلحفة خسرت السبق ده قالت انها عايزة تسابق الارنب تاني قالها انتي محرمتيش قالتله لا محرمتش قالها طب علي ايه المرة دي قالتله علي سندويتشين كبدة من عم عبده قالها قشطة شغال طيب هنتسابق زي المرة اللي فاتت قالتله لأ المرة دي السبق اقصر احنا بس عايزين نعدي النحية التانية من النهر بييس يا معلم ؟ قشطة يا مان وخلاص اتفقوا علي السباق وفي يوم السباق الارنب طبعاً عشان ملوش في العوم كان مقرر انه هيلف لحد اول معدية عشان يعدي النيل بيها وبعدين يروح عند نقطة النهاية اما السلحفة فهي كانت مظبطة المكان ده مخصوص عشان بتعرف تعوم وزي مانتوا متخيلين السلحفة عامت وعدت النيل وعمك الارنب واقف في الطابور مستني المعدية وكل ما تيجي واحدة يلاقيها زحمة المهم انه خسر وكع تمن سندويتشين الكبدة
خلصت القصة علي كده ؟ لأ طبعاً الارنب والسلحفة عملوا اجتماع ودي وقالوا انهم عايزين يستفيدوا من خبراتهم في السباقات ويعملوا سباق تاني بس ضد حد جديد جابولك ايه يا سيدي جابوا الحمار عشان اهبل وعلي نياته قالولوا هيعملوا سباق معاه هما الاتنين والخسران هيعزم الاول والتاني عند ابو شقرة ( مش قلتلك حمار اهبل وعلي نياته ) قالهم طب نقضيها كبدة من عند عم عبده قام الارنب واخده علي جنب قاله يا عم خلي السلحفة تكع مهي كده كده خسرانة انت هتفرق معاك ايه المهم راحوا عشان يتسابقوا واول ما بدأ السبق الحمار لقي الارنب راح شايل السلحفة علي ظهره وجري بيها لحد موصلوا للنهر طبعاً علي ما حصلهم كانت السلحفة شالت الارنب علي ظهرها وبيعدوا النهر وطبعاً خسر الحمار السبق واتدبس في ابو شقرة
خلصت الحكاية طبعاً لو حكينا الحكاية دي للأطفال مش هيستفيدوا اي حاجة خالص اما بالنسبة للناس الكبار اللي خبراتهم في الحياة منيلة بستين نيلة زينا ممكن نقول اننا استفدنا حاجة واحدة بس المرة دي الكلام بجد اننا استفدنا ان 1+1>= 2 اه يا عم متصدمش جامد كده دي في بعض الاراء كمان 3 مش 2 بس كل اللي خدناه في الرياضة قبل كده كان غلط 1+1 مش بتساوي 2 عمرها ما تساوي 2 والدليل علي كده القصة دي
حد فهم حاجة
انا نفسي مش فاهم
ربنا يسهل والقاكم علي خير في اي حاجة تانية من اللي بكتبها
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
خالد عادل ,
ابلة فضيلة
ابلة فضيلة