6/16/2007

مين ؟ ايه؟ فين؟ ليه؟ هو انا مهيس ولا ايه؟

في الصباح الباكر
وفي احدى بقاع المقطم المقفرة
حيث لا يوجد طعام ولا ماء ولا حتى هواء
وجميع المساجين نيام
اجلس وحدي اكتب مذكراتي الاخيرة علها تكون عبرة لمن بعدي حتتى لا يخطئوا خطئي
ربما تكون تلك هي المرة الاخيرة التي اكتب فيها , ولا بلاش ربما دي
اليوم احكي لكم قصة ما حدث لي
ولا اقلكم بلاش الكلام ده كله
سيبكم انتوا عاملين ايه ف المشاريع مش تمام الحمد لله!
طيب خلاص هو ده المهم
صحتكم بالدنيا ومتعملوش ف نفسكوا كده
كله هيعدي
اصلي بصراحة كنت ناوي اكتب قصة ارتجالية دلوقتي بس لقيت انها هتقلب قصة رعب
خليها مذكرات احسن
او يوميات مسجون
حاجة كده
مش احسن من القصص والتأليف برضه !؟
وبعدين اللي بيحصلنا هنا احسن من مليون قصة
ممكن يتعمل قصة مثلاً بعنوان
يوميات المواطنين المطحونين
او مثلاً المساجين
او هكذا كنا من قبل واليوم نعود , ومحدش يسألني يعني ايه بس هو ينفع
يعني الواحد بصراحة مش عارف يلاقيها من الشغل ولا من معاناة البحث عن الطعام
ولما نلاقيه بيفضل معاناة الحصول على نصيبك قبل ما الغيلان اللي معاك ياكلوه
واهي ماشية وبتعدي
.......................
ايه الكلام اللي انا بقوله ده؟
مشكلة ان الواحد يكتب وهو مش مركز الكلام بيطلع غريب قوي
والله ربنا يكون ف عون اللي هيقروه انا شخصياً تعبت
بس هو هكتب يعني هكتب خلاص بقى
انا مصدقت لقيت وقت اكتب فيه من غير ما حد ينطلي يقلي اشتغل
او حد تاني يقلى تعالى العب كورة
ولا كورة سرعة
اي كلام
اه امبارح كان يوم مختلف عن باقي ايام السجن
اصل جاتلنا زيارة
الاخوة الاعداء رامي وكريم ومحمود جملنا وجابولنا عيش وحلاوة
وطبعاً قعدوا شوية يغيظونا بالأكل اللي بياكلوه بس طبعاً احنا ولا بيهمنا زي مانتوا عارفين
اه لقيت اسم تاني ينفع
27 يوم ف السجن
او 27 يوم ف المقطم
ما علينا
كفاية كده احسن الليدر شكله صحي
وانتوا عارفين اللي فيها
هو كده كده لما يقروا الكلام ده ....
بس اهو يمكن ميخدوش بالهم ولا حاجة
سلاااام

7 comments:

admelmasry said...

خاااااااااد
صديقي
.
.
.
ابدع اكتر
انتقد اكثر وتوحد مع ذاتك اكثر
تخرج لنا ابداع متميز
.
.
البوست معبر جدا عن حالة اللاشيئ المتلبسة في كل شباب اليومين دول
.
.
مش عارف ايه وفين وليه
مش عارف اي حاجة خالص
ماشي والسلام
صديقي
ابحث اكثر
لتبدع اكثر
لك تحياتي والسلام

khaled adel said...

@Ra2fat
مش فاهمك والله
فين الابداع ده
ده انا كنت قاعد لوحدي مهيس شوية
وبصراحة انا مش قصدي اعبر لا عن شباب ولا عن اي حاجة
عامة شكراً على الرد بس واضح انك مش فاهم لسة انا بقصد ايه لأني ف اغلب الاحيان مش بقصد حاجة اساساً

admelmasry said...

غالبا ما يدر القدر علينا كنوزا من حيث لا نشعر
.
.
حين تنهمر الافكار علي المرا منا
وحين لا يجد سبيلا لصدها فيجعلها تنساب علي الورق
فهو عين الابداع

Ramy Mahrous said...

كلامك عظيم يا دكتور قول كمان قول
بس تعرف انا قرفان دلوقتي على اعمل موضوع ال
Invalidate
ده حوار ابن ستين في سبعين تقدر تقول ابن 4200 بس المشكله انك عاوز
Thread
وشغلانه وانا اصلا عندي تلاتين الف حاجه لازم ترسمها و الموضوع هيعوك ومش عاوز الموضع يبقى عك و كده يعني فا تقريبا مش هرسم او مش هاروح المناقشه او مش عارف احتيار اكتبه تاني بس مقولتليش هتاكول اه بوكره
ايوه انا عارف هتاكل وبكره بس الحياه علمتنا الي ملوش
team leader
يشتريلو
team leader
او
zzzzzzzzz

khaled adel said...

@رامي
طب يا ريت لو تعرف حد ملوش تيم ليدر
وعايز يشتري واحد عشان عندنا واحد زيادة عايزين نبيعه
بصراحة هما الاتنين زيادة
بس لما تبقى عايز تعمل
invalidate
عشان ترسم مش لازم تعمل
thread
ممكن تعمل نفق لو لو ممعكش فلوس كفاية ممكن تعمل كوبري
وبالنسبة للتسليم انت ممكن تقعد ف البيت وتبقى تسلم على اهلك واهو كله تسليم
اما عن اكل بكرة فاحنا ان شاء الله هنعمل عمرو غنيم عشان جايلنا اكل حلو
او ممكن العكس
لو كان اللي جايلنا فراخ يبقى ممكن نعملها ايهاب كمان

Rehab Mostafa said...

أنا بحمد ربنا بعد اللي قريته ده اني مانشرتش اللي أنا كاتبته علشان مايكونش رد فعل الناس عليه لما تقرأه زي رد فعلي كده لما قريت الكلام ده :$ ربنا مع الجميع في الحاله اللي احنا فيها دي

@Ramy
ياريت يارامي الفتره دي تحاول ماتردش على أي بلوج ولا تكتب في بتاعك حتى ... ياراجل حرام عليك ايه الكلام الكبير ده:D
نام شويه يارامي بجد اهدى كده وصلي على النبي
عليه أفضل الصلاة والسلام

sakayar said...

فكرتني بسؤال زمان في شريط زمان لواحد من زمان كان بيقول زمان
لماذا هذا ما الذي كنا سوا في أحلى حاااال

يلا ربنا يكرمك ما يحرمك وتخلص اللي انت فيه ده على خيييير
تحياتي