8/01/2007

وحوش حاسبات حلوان

تاني موضوع على التوالي هيبقى من اشعار احمد عماد
الشعر المرة دي مش لفيوتكس الشعر المرة دي لحاسبات حلوان كلها
هو الشعر ده حسام نشره في البلوج بتاعته بس لقيت اني لازم انره عندي انا كمان عشان على الاقل يبقى ذكرى لأحسن جايزة ولأحلى دفعة ولأحسن EED
عايزكم تقروا الشعر ده كلكم وتفخروا بأنكم من حاسبات حلوان بجد احسن كلية في الدنيا


اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

ولا عين شمس ولا المنصورة

إحنا الأصل وهما الصورة

والقاهرة تايهة ومكسورة

والهندسة دول في التوهان

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

إحنا كبار في الكود والاسم

إحنا حلولنا حلول الحسم

إحنا بنكسب من غير رسم

إحنا أوائل أي مكان

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

إحنا الحلم الي بيتحقق

أسطورة لكن تتصدق

لو هتغرب أو هتشرق

مين زينا هتلاقي كمان ؟

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

إحنا الفعل وهما كلام

إحنا عقولنا تشوف قدام

إحنا الضحكة الجاية تنام

فوق وش البلد الحزنان

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

إحنا الحلم بيصرخ فرحة

إحنا الضحكة بتخرج سارحة

إحنا الأرض الخضرة الطارحة

بالمستقبل للإنسان

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

لو هتدور مرة علينا

فوق الناس هتكون أسامينا

والأكواد طايرة حوالينا

سابقين كل الناس بزمان

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

أما لو راح تسأل عنا

فاسمع من غيرنا أو منا

كله هيقول انا بتمنى

لو كنت في يوم من حلوان

اصحي صحصح يا تعبان

إحنا وحوش حاسبات حلوان

*****

وبرده نقول من غير ما نهاب

إن الفوز دا والإعجاب

فضل لرب كريم وهاب

سبحان المعطي المنان

*****

رب اجعلنا بنشكر ليك

كل الخير في الكون بايديك

كل الخير منك وإليك

ياواحد يا ذا الإحسان

6 comments:

Wafaa said...

FCI-Helwan for ever

All the pride to be helwaneeeeeeeeeeeeeez:D:D.

marktwain said...

ايه القصيدة اللي متفرمته دي عيب عليك و انت شخص محترم كدة و تعمل كده
ثم حسام سيبك كده ليه هو جمال
عيب اللي بتعمله ده

Ahmed Essawy said...

@ marktwain

انا مش فاهم خالد غلط في ايه علشان تقول كل دا !!!!
عيب علي مين ايه ؟؟؟؟؟
و بعدين
انت فاهم الي انت كاتبو دا و ايه علاقتهم بالموضوع ؟؟؟؟؟؟
و اخيراً الكلام بالهدوء و النقاش ..
مش بالطريقه دي .

انا مش فاهم ايه الي فيها لما يكون في حد فرحان و بيعبر عن فرحته بالطريقه الي تريحو في بلوجه الخاص ؟؟؟؟
هو هان حد ولا عاب في حد !!!

واحد من حلوان و بيشجع جامعه بالشعر و بطريقه فكاهيه !!!!!!!

انا اخاف بعد كدا اكتب مقال عن الاهلي تقولي عيب اصل انا زملكاوي
!!!!!!!!!!!!!

Ahmed Essawy said...

انا اسف يا خالد اني رديت في بلوجك لكن بصراحه انا مش شايفك غلطان !!!!!!!!

marktwain said...

يا عم سويسي
خالد دا صاحبي و بغلس عليه
و بعتذر اذا كان ده مش خالد اللى انا اعرفه فياريت لو انت خالد بتاع فريق المعلومات بيتاع الكلية ترد عندي و اذا كنت و احد تاني فلك اعتذراتي

khaled adel said...

@ Mo7aram

يا عم انا اللي أسف مهو لو اعرف ان انت كنت عرفت انها غلاسة عادي
بس اعملكم ايه مهو انتوا اللي عمللينلي فيها بات مان ومتخفيين بأسامي تانية
واحد قالك أدم المصري والتاني قالك مارك توين
المهم يا بشا انت نورت البلوج زي ما بتنورنا في الجامعة دايماً